3enkelt en katastrofe – mellemlang version

10. april 2015

Bliver kontaktet af “smart sælger” fra 3 (HI3G Danmark ApS) (Oliver Olsen) som har et godt kampagnetilbud.

I telefonen siger han blandt andet: “Du bor få hundrede meter fra masten, jeg kan næsten garantere dig 20M op og 40M+ ned”.

På mail får jeg følgende:

Hej Jesper, tak for en god samtale.

– Herunder kan du se Internet løsningen som på alle parametre er den bedste på markedet:

· FAST beløb på 299,- Inklusiv IP adresse.
· 250GB data
· 3LikeHome – hvilket betyder at du kan bruge denne nedenstående 4G-router, i indtil videre 19 lande udover Danmark på samme vilkår, hvilket vil sige GRATIS.
· 1 4G router får du med uden beregning

Ja, som du kan se er der utallige fordele, og ikke det man kalder et overtalelsestilbud.

Vend tilbage så hurtigt du kan hvis interesse er der 🙂

På grund af vores “afstand til centralen” har vi svært ved at komme over 12M ned (download) på vores ADSL.
12M er fint til mit firmabehov, men i underkanten når der streames, spilles CS:GO og alt muligt andet, samtidigt.
Muligheden for at få “næsten 40M ned” var meget interessant.

Den information jeg kunne finde på 3’s hjemmeside gav mig indtryk af at 3LikeHome var en løsning til private og prisen på 299 var inklusiv moms.
Det er lidt mindre end hvad jeg betaler for min eksisterende ADSL erhvervsløsning, så bestemt interessant.

Da teleselskabet som står for vores ADSL løsning pludselig finder ud af det vil opkræve for en ydelse vi i 2009 blev enige om jeg ikke skulle betale for (den fulgte med abonnementet over fra Cybercity), var sagen klar.
Godtnok skulle jeg binde mig for 3 år, men 3 virkede som et seriøst selskab og prisen var god. Det kunne jeg nok leve med.

Jeg tager kontakt til Oliver der siger tilbuddet stadig står ved magt.
Studser en smule over at løsningen nu hedder 3enkelt. Men alt ser fint ud. Kr. 299 pr måned; umiddelbart.

Jeg accepterer.

11. maj 2015

Modtager udstyret fra 3, alt ser fint ud.
Udstyret opsættes. Der følger en advarsel med som giver mig en anelse kriller i maven: ADVARSEL: Du binder dig fra det øjeblik udstyret opsættes. Tænker jeg ikke så meget over…

Den er faktisk gal fra starten af. For det første har jeg ikke fast IP adresse som lovet, men forbindelsen er langt under hvad man må forvente: 8,94M op og 17,4M ned…
Jeg skriver til sælgeren som bekræfter at jeg har fået fast IP adresse, så jeg skal oprette en sag hos supporten. Hvilket jeg så gør.

Præcis 2 dage senere (…) får jeg svar fra supporten som giver mig de informationer som skal til for at omkonfigurere udstyret til fast IP adresse.
Supporten forholder sig ikke til at jeg klager over langsom forbindelse.

Problemet viser sig imidlertid ikke blot at være langsom forbindelse. Hvad værre er, så forsvinder forbindelsen helt af og til, og udstyret skal genstartes flere gange dagligt.
Så jeg vender tilbage til supporten

Modtager i øvrigt også en faktura fra 3. Heraf fremgår at kr 299 pr måned er EKSKLUSIV moms.
Inklusiv er beløbet så noget over hvad vi betalte for vores ADSL, som var marginalt langsommere på en god dag, til gengæld altid knusende stabil…

15. maj 2015

Jeg får svar fra supporten som beklager meget, og beder mig lave 2-3 hastighedstests over 2-3 hverdage.

19. maj 2015

Jeg sender en forholdsvis detaljeret “rapport”, som dokumenterer at udstyret skal genstartes op til 3 gange dagligt og en forbindelse som svinger mellem 4,11M og 19,35M download og mellem 0,94M og 4,44M upload.

21. maj 2015

Svaret fra supporten stiller spørgsmålstegn ved kvaliteten af min rapport og nævner at udstyret kan være defekt og skal indleveres til reparation gennem en “3butik”.
Det stiller jeg mig undrende over, og spørger til hvor længe jeg så skal være uden internet.
Svaret er: “Vores butikker kan som regel tilbyde en låne-router imens reparationen står på. Du burde derfor ikke stå uden internet på noget tidspunkt”.
Her bliver jeg lidt spids, idet jeg ikke mener det er en “erhvervsløsning” værdig at jeg skal indlevere udstyr til reparation. Udstyr 3 netop har leveret. Det har altså været defekt fra starten?

27. maj 2015

Svaret fra supporten er at de ikke kan hjælpe: “Vi har faktisk allerede givet dig en løsning på problemet i kraft af en reparation af hardwaren, så jeg kan desværre kun henvise til at du forpligter dig til at deltage i fejlsøgningen, med din accept af vilkårene for abonnementet.”

Min umiddelbare reaktion er at blive godt gal i skralden. Det er simpelthen for frækt.
På den anden side bliver man altid lidt rystet af at blive henvist til paragraffer i aftalen.

29. maj 2015

Jeg tager en “arbejdehjemme” dag og smutter forbi “en 3butik”.
Blot for at konstatere at den specifikke 3butik ikke modtager reparationer.
Den unge mand sagde noget i stil med: “Det er et helt nyt koncept. Vi tager slet ikke mod reparationer. Jeg forstår ikke supporten har sendt dig. Prøv eventuelt i Herlev”.

Kunden foran mig i køen havde eksakt samme problemer. Jeg overhørte den unge mand give denne kunde instruktioner i hvordan udstyret “nulstilles” fordi “det kan have fået en forkert opstart”.
Det måtte prøves, så jeg skriver tilbage til supporten med mine oplevelser og fortæller jeg vil forsøge en nulstilling og vil vende tilbage…

4. juni 2015

Nulstilling havde ingen effekt. Hastigheden er stærkt svingende, væsentligt under det forventede og udstyret skal genstartes flere gange dagligt.
Min tålmodighed er opbrugt og jeg forlanger at aftalen ophæves og 3 tager udstyret tilbage. Hvilket 3 nægter.

Nu går der så en del tid med mails frem og tilbage, hvor jeg blandt andet henviser til §42 og §52 i købeloven.
3 er ligeglad og insisterer på at udstyret skal indleveres til reparation.

3 mener også jeg skal betale fuld pris for abonnementet selvom jeg så er uden internet i en periode.

20. juni 2015

Udstyret indleveres til reparation via 3 butikken i Lyngby Storcenter. Butikken har ikke mere reserveudstyr på lager, så vi forlade butikken uden.

Vi har i praksis ikke længere internet.

29. juni 2015

Udstyret meldes klar til afhentning…

3. juli 2015

Udstyret afhentes og opsættes. Der laves flere hastighedstests, den bedste ses herunder.

3enkelt speedtest 2015-07-03 15:29

Udover forbindelsen er langt under hvad man må forvente, så er den også meget ustabil.

Fortsættes…

Se også: 3enkelt hastighedstests – episode 1 og 3enkelt hastighedstests – episode 2.

Se evt: Trustpilot: 3enkelt en katastrofe

3 er fulde af løgn

Lignende sager på trustpilot

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *