Nedenstående er en mail til Nykredit Bank. Jeg har tidligere benyttet S|E|B til både mine private banksager og til mine erhvervsting. Det var helt uproblematisk for S|E|B. De ville vist (dengang) helst ikke kendes ved erhvervskunder, så det var meget privat 🙂
S|E|B besluttede så at de ikke gad have normale kunder, og solgte derfor alle disse til Nykredit Bank; også undertegnede.
I starten gav det anledning til en masse bøvl, specifikt fordi Nykredit bank i langt højere grad skelner mellem privat- og erhvervskunder. Og selvom det var besværligt for mig (som privatperson med enkeltmandsvirksomhed), så fastholdt Nykredit Bank at det skulle være sådan.
Og, efterhånden som jeg fik vilkår der lignede dem jeg havde i S|E|B var jeg, ikke tilfreds, men ligeglad. Jeg mistede ikke længere penge hver gang jeg flyttede penge fra min erhvervskonto til min privatkonto…
Det har fungeret glimrende i flere år…
I starten af 2011 skal jeg lave momsregnskab, og konstaterer at der i sidste halvår 2010 to gange er trukket kr. 150 fra min erhvervskonto?! “Administrationsafgift”… Øøøøhhh, hvad?
Jeg spørger Nykredit Bank hvad det går ud på, og får følgende svar:
Kære Jesper Udby
Tak for din henvendelse.
Gebyret er et abonnement der bliver trykket, hvert kvartal for at have netbank som erhvervskunde.
Husk at du også kan søge svar på dine spørgsmål på www.nykredit.dk/findsvar
Med venlig hilsen
Nykredit KundeService
Frederikskaj 4 – 1780 København V
Tlf. 70 10 90 00 – Fax 70 10 90 01
Email: kundeservice@nykredit.dk
Besøg vores website på internettet: http://www.nykredit.dk
Det er bare ikke helt godt nok. Så jeg har skrevet følgende svar:
Nykredit Bank…
En kunde henvender sig, fordi kunden undrer sig over at der, det sidste halve år to gange er trukket kr. 150 fra kundens konto. Træk som kunden ikke kender til eller har godkendt.
Kunden spørger sin bank, hvad er det for nogle træk?
Banken svarer, kækt, og i en enkelt linie, at det da bare sådan lige er en lille administrationsafgift man skal betale for at bruge netbank.
Og med et standard link til en internet-bank-faq (som ikke overhovedet omtaler problemstillingen).
Ikke nogen reflektion. Ikke fra bankens side nogen indikation af, at man måske har en kunde som føler sig “pudsigt” behandlet.
Kunne det tænkes, at kunden undrer sig over ikke i det mindste at have været informeret? Det må da være noget som er “indført” i 2010 før 30/9. Måske har man ikke informeret sine erhvervskunder ordentligt? Måske ikke grundigt nok? Måske er det på et opslag placeret på en opslagstavle i et aflåst kælderrum med skiltet “pas på løven” på døren?!Ikke mere sjov, nu til sagen.
Jeg kan konstatere at jeg skal betale kr. 50 pr måned for at have muligheden for eventuelt at benytte internetbank på mit erhvervsengagement.
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, med 60-80 bilag om året. Hvor de fleste betaler sig selv via BS eller dankort. Jeg logger på internetbank 1-5 gange om måneden, hovedsagligt for at overføre penge fra min “erhvervskonto” til min privatkonto.
Jeg betaler altså kr. 600 om året for at have internetbank; dvs. ca. kr. 10 pr bilag!
Jeg betaler kr. 50 om måneden for at have internetbank; dvs. mellem kr. 10 og kr. 50 pr. “pålogning”!
Undskyld, Nykredit Bank, men det er helt ude i hampen.
Det kan jeg ikke acceptere.
Selvom prisen set i forhold til min omsætning er mikroskopisk, så er prisen set i forhold til den “service” jeg modtager alt alt for høj. Og, så lækker er Jeres internetbank altså heller ikke…
Det er lige før det bedre kunne betale sig at gemme pengene i madrassen og bruge “manuel” betaling fra gang til gang.Jeg har 3 løsningsforslag:
1) I (Nykredit Bank) finder ud af at jeg ikke skal betale noget for at have muligheden for evt. at kunne benytte internetbank (de kr. 300 jeg allerede har betalt kan jeg godt tilgive). Jeg betaler intet fremover herfor.
2) Jeg har, som enkeltmandsvirksomhed, overhovedet ikke noget behov for et “erhvervsengagement”, hvilket jeg gentagne gange gjorde opmærksom på, da mine engagementer blev flyttet over fra SEB. Vi lukker mit 8117 derved og overflytter aktiverne til en ny konto på mit private engagement.
3) Jeg finder en anden og billigere løsning hos en anden bank, til både privat- og erhvervsengagement.Ser frem til at få et (bare en anelse mere) konstruktivt svar.
OG har naturligvis også set sidste “gebyr/administationsafgift” blive trukket uden mit vidende / min accept!
Mvh
Jesper Udby
Med til historien hører, at Nykredit i 2010 har 82.000 erhvervskunder. Hvis de alle betaler kr. 600 om året for netbank, så bliver det kr. 49.200.000 om året! Det er da en pæn slat penge…
Opdatering (24-02-2011): I dag kl. 15.46 blev jeg ringet op af en venlig dame som kunne fortælle, at hun ikke kunne svare på mit spørgsmål, at min bankrådgiver er på kursus, men at han vil kontakte mig på mandag i næste uge. Så må vi se hvad der kommer ud af dét…
Opdatering (28-02-2011): Har fået følgende svar fra kundechefen:
Kære Jesper.
Tak for din mail.
Jeg kan informere dig om, at der den 30/9-2010 første gang er blevet indført et netbanksgebyr. Dette er blevet adviseret via brev, jeg beklager hvis ikke du har modtaget denne information.
For fremtidig har jeg sørget for, at du ikke betaler netbanksgebyret, jeg har ligeledes tilbageført den seneste gebyrpostering på kr. 150,-.
Med venlig hilsen
Så det betaler sig altså at brokke sig. Nogen i toppen af organisationen må have tænkt at man hurtigt kunne forbedre bankens resultat med små kr. 50 mio ved at lade erhvervskunderne betale for netbank. Nogen må så have glemt at informere kunderne.
Den slags slipper man sjældent godt afsted med…